Így építsd tudatosan a személyes márkádat már az egyetemi éveid alatt

Vendégszerző: Dallos Zoltán, a DLX MEDIA online marketing ügynökség alapítója

Azt mondják a személyes márka az, amit akkor mondanak rólad, amikor kimész a szobából. Akár foglalkozol vele, akár nem, az emberek így is, úgy is véleményt alkotnak rólad. A kérdés tehát csak az, hogy tudatosan vagy tudattalanul alakítod, hogy milyen tulajdonságokat társítanak hozzád. Ha szeretnéd kezedbe venni az irányítást, akkor fogadd meg a cikkben összegyűjtötti márkaépítési tippeket!

Ezekből az elemekből áll össze a hiteles énmárka

Az önazonos self-branding alapja, hogy a személyiségeddel összhangban álló dolgokat kommunikálsz magadról. Az alábbi szempontok mindegyikére érdemes figyelmet fordítanod:

1. Öltözz alkalomhoz illően!

Bizonyított tény, hogy a vonzó emberekhez pozitív tulajdonságokat társítunk, intelligensebb és jobb embereknek tartjuk őket. Bár az attraktív megjelenés nem minden, a holdudvar-hatásként elnevezett kognitív torzítás más módon is kedvező irányba billentheti a mérleget (például ha az üzleti szférában szeretnél elhelyezkedni, akkor nem árt, ha öltönyben érkezel az állásinterjúra).


2. Gondold át, hogy milyen kompetenciák, készségek és tapasztalatok birtokában vagy! 

Pályakezdőként fejtörést okozhat, hogy mi kerüljön az önéletrajzodba. Sok minden gazdagíthatja a CV-det. Például ha önkénteskedtél, volt diákmunkád, szakmai gyakorlatod, vagy olyan kurzuson vettél részt, amin értékes tudást sajátítottál el. Ezenkívül azt se hagyd ki, ha olyan hobbit űzöl, ami akár csak lazán is kapcsolódik a megpályázott álláshoz. Lehet, hogy egy ilyen apróság említése fog dönteni a kiválasztásnál!


3. Legyél tisztában az egyedi erősségeiddel!

Mindig rád bízzák a szervezési feladatokat? Jól fogalmazol? Szívesen koordinálod a csapattársaid munkáját? Esetleg te konferálsz a rendezvényeken? Szinte biztos, hogy van olyan ösztönös erősséged, ami számodra magától értetődően egyszerű, másoknak viszont kihívást jelent. Gyűjtsd össze, hogy mik ezek!


4. Figyelj oda az online megjelenésedre!

A legtöbb munkaadó az ígéretes pályázók közösségi média oldalait is lecsekkolja. Csak olyan fotót és bejegyzést rakj ki, ami miatt nem szégyenkezel egy állásinterjún sem. A szakmai kapcsolatépítéshez hozz létre egy LinkedIn profilt, és kövesd be azokat a cégeket, amelyek értéket képviselnek számodra! Ha bővebben is érdekel, hogyan kommunikálj profin a személyes márkád építéséhez, olvasd el ezt a cikket is.


5. Tedd láthatóvá magad!

Ha már tisztában vagy az egyedi értékeiddel, akkor figyelj oda, hogy mások is értesüljenek róla. Kezdj el tartalmat gyártani, mutasd meg a közösségi média felületeken is az elért sikereidet! Attól függően, hogy melyiket érzed közel magadhoz blogolj, készíts videókat vagy podcastet. 

Ez akkor is a hasznodra válik, ha még nem tudod, hogy hosszú távon mivel szeretnél foglalkozni. A tartalmak készítésének köszönhetően értékes készségekkel gazdagodsz, összeszedettebbé válsz, segít a koncentrálásban és fejlődik a beszéd- vagy íráskészséged. 

Ezenkívül növelheted az ismeretséged és bővítheted a kapcsolati hálód. Sőt, már Magyarországon is akadnak olyanok, akik a hobbi projektjüket kinőve, hivatásszerűen kezdtek el tartalomgyártással foglalkozni (pl. Dancsó Péter, a TheVR csapata vagy Magyarósi Csaba). Lehet, hogy te leszel a következő?

Forrás (1.): Kovács Nikolett: Az öltönyös jelölt sokkal megbízhatóbbnak tűnt” – Gyakori kognitív torzításaink munkahelyi közegben (https://pszichoforyou.hu/gyakori-kognitiv-torzitasaink-munkahelyi-kozegben/ )